Tuesday, August 11, 2009

Seorang Guru Tua

Posted by mila at 3:51 PM

Seorang Guru Tua

Di menara gading ini seorang guru tua
menatang wajah ke awan biru
mengharungi kepahitan terus-menerus
tetapi bagi sekian lama pengorbanannya
berdiri megah, berbaris segak ala tentera anak-anaknya
bukan apa!
ilmu di dada cukup sekadar membantu mereka
mempertahankan agama, bangsa dan negara tercinta.

Di menara gading ini seorang guru tua
menatang wajah ke awan biru
kepinginan ia syurga impian dan idaman
setelah seklan lama membasahi keringat
muncul lagi anak-anaknya
berjubah kemas segak
berjaya melepasi tembok ini.

Terukir senyum kemenangan di wajah tua ini
menara gagah itu menjadi saksi
segala penat lelah
menjernlhkan bintik-bintik kejayaan
menghapuskan ranjau derita
ruang-ruang kepahitan terhapus sepi.

kami tetap bersamamu
jasamu dikenang
ajaranmu menjadi panduan
senyumanmu menggembirakan
cebisan didikanmu menjadi pegangan
bersemadi hingga akhir hayat.


Sajak ni aku da lame smpan..tp bukan la aku org yg cipta..

time aku tgh jd perayau internet,, aku jumpe..

so mtk izin ek pd author sbb aku pnjm sajak ni...

aku dedikasi tok sume lecturer aku spnjg aku kt uthm ni..

ye la smlm kn aku konvo..pasni br aku cte psl konvo lak..


ramai gle sbnanye..tp antara nye ialah

~Pn Nazahiyah (PA aku dulu)~

~En Erwan~ (byk gle tlg aku mse wt projek dip even bkn pyelia aku)~

~En Khairy (aja 2 sem bturut2)~

~En Maiziz (train aku men futsal)~

~Pn Khazanah + Pn Hasniza (mmg cool gle)~

~Pn Roslinda (nasihat & kata pn msh tngiang2 n akn dijadikan pgangan, TQ)~

~Pn Shaylinda + Cik AIni (comey + baik)~

~Cik Syahirah + Cik Tasnim ( tutor merangkap geng)~

~Dato' Kamaruzaman, Hj Hassan, Hj Yusof (mbawa aku meneroka dunia pendidikan)~

~En Felix + En Agus + Dr Dwi~

~En Zubaili~

&

pada sume insan yg bergelar pendidik yg berada di dunia ini

"kau pemberi paling setia
Tiap akar ilmu milikmu
Pelita dan lampu segala
menyinari kegelapan
Untuk manusia sebelum jadi dewasa"


0 comments on "Seorang Guru Tua"