Friday, December 31, 2010

fenomena tsufahmi melanda....

Posted by mila at 6:48 PM 0 comments

Sana sini orang cakap pasal kejayaan pasukan bola sepak kebangsaan / lbh di kenali dengan jolokan "harimau malaya" menjulang Piala AFF Suzuki..kat warung abah aku je semua orang dah jadi pengulas sukan....semua orang bercerita, bergembira & berbangga atas kejayaan tersebut...

Rasanya belum terlambat la aku nak ucap TAHNIAH, TAHNIAH & TAHNIAH jugak....ehh mana ade lambat kan....semua media cetak & elektronik masih ghairah keluarkan cerita itu...kira okey la kan...

yg plg hot selain kejayaan pasukan negara tu mestilah kehebatan penjaga gol, khairul fahmi che mat (apek)...mana taknya bola dengan tangan dia macam magnet U-S...saling tarik menarik & MELEKAT kau...

aku mls nk cite byk2 pasal apek ni sbb semua org dah tau psl kecekapan dia lbh2 lagi menidakkan sepakan penalti drpd Firman laser...setakat aku tulis ni skg ni seramai 200230 org yg dah mengeLIKE fanpage fahmi..dgn komen2 yg mengalir deras bak air kt sg congkak..hehe..dasat x dasat....paper utusan malaysia hari ni muka depan : twitter Khairul Fahmi ke lima tertinggi di dunia....wahhh...kau mmg dasat bro..fenomena tsufahmi tgh melanda skg ni.....bukan fahmi je....awek dia yg tiba2 drpd nobody jd somebody yg tkenal skg ni....


x kisah la org layan ke x layan sukan ni...tp ak ttp peminat setia..sbb selama ni apa je sukan yg melibatkan pemain malaysia, ak akn jadi penonton plg setia..(klu masa free)...lagi2 sukan peberet aku...mgkn sbb ak sendiri main table tennis utk wakil sekolah smpailah zmn blaja kt poli dulu..org selalu kate org pmpuan ni tgk bola sbb de player hensem2 je...tp sbnrya bg aku, skill lg pntg drpd muka hensem...itu yg lg seksiuuuutttt....

Friday, December 24, 2010

DOA HARI LAHIR

Posted by mila at 4:48 PM 2 comments

Terima kasih Ya Allah untuk usia yang telah Engkau berikan.

Terima kasih juga untuk setiap rezQi yang Engkau kurniakan.

Terima kasih untuk setiap cubaan yang Engkau turunkan.

Terima kasih untuk bakat dan ilham yang Engkau anugerahkan.

Sesungguhnya terlalu banyak yang telah Engkau berikan kepadaku...

dan terlalu sedikit pengabdianku terhadapMu.

Engkau tetap menerima walau terkadang aku alpa, aku lupa, aku tersilap dan khilaf menafsir makna setiap kurniaan dan dugaan.Namun begitu besar kasihMu...Engkau tetap melindungi aku walaupun terkadang aku kalut merungut ketika saat-saat lemahku datang.Aku tidak pernah menafikan hakMu sebagai Khaliq walaupun terkadang aku terbuai dengan kesedihan dan kesakitan yang amat pedih.

Ampunkan aku Ya Allah pabila aku merintih nasibku di hadapanMu. Kalau bukan kepadaMu, kepada siapa lagi harus ku mengadu? Aku tidak pernah menyesali kewujudanku ini Ya Allah...namun aku hanyalah hambaMu yg dhaif dan lemah. Adakalanya aku kurang kesabaran. Ada masanya aku goyah keimanan. Ada masanya aku hampir terikut bisikan syaitan. Namun dengan limpahan kasih sayangMu, Engkau menarikku kembali jauh daripada kesesatan.

Dalam usia begini...aku ingin menjadi lebih dekat padaMu Ya Rahman. Dalam usia yang makin jauh ini...aku ingin lebih merinduiMu Ya Rahiim. Dalam usia meniti senja ini...aku ingin sekali menyambut panggilan KaabahMu Ya Al Malik.Dalam pertambahan usia ini yang ku inginkan hanyalah ketenangan, kekusyukan beribadah, segala kesederhanaan dan kerendahan hati tanpa berhenti menghulur kasih pada yang sudi.

Ya Muhaimin...pimpinlah tangan hambaMu ini...pimpinlah hati hambaMu ini...pimpinlah langkah hambaMu ini akan sentiasa berpijak di atas jalan kebenaran. Ya Al Quddus... sebagai hambaMu yang hina dina, aku takkan mungkin mencapai sempurna, tapi kasihanilah aku... bimbinglah aku sentiasa agar aku mampu meniti titian siratulmustakimMu dengan tenang dan mudah tanpa cela.

Ya Al Hakiim...berikanlah ilham kepadaku agar aku mampu terus berkarya, terus berbakti, terus memberi khidmat... Agar aku terus mampu memberikan sedikit ikhtibar dan dakwah dengan caraku. Hulurkan kepadaku bijaksana agar aku mampu terus memacu kalam keinsanan sehingga tiba masanya Engkau menjemputku pergi.

Terima kasih Ya Allah atas segala takdir yang telah Engkau tentukan untukku. Engkaulah Ya Maha Besar... peliharalah aku agar terus berpegang teguh pada taliMu.

Terimalah permohonan hambaMu yang sedang bermusafir di bumiMu ini Ya Al Mudzill.

Amin Ya Rabbul Alamin...


* Happy Birthday ke 2* kpd diri sendiri...(^_^)

Tuesday, December 21, 2010

Kg Teluk Gong "KAMPUNG INDUSTRI" ??

Posted by mila at 10:02 PM 0 comments
Pagi tadi aku keluar awal utk hantar adik ak pg driving school dlm pukul 7.30...mmg jarang sekali aku keluar memandu time2 macam ni kat kg...ye lah dah hampir 4 thn selama ni aku hidup di bumi negeri Johor...sekali sekali cuti semester baru la blk kampung..

so pg tadi jalan mmg bz sangat...kenderaan berderet2 masuk ke kwsn kampung....sambil memandu ak perhatikan sekeliling....rupanya kanan dan kiri jalan di penuhi dengan kilang2... selama ni aku nmpak tp mcm buat tak kisah.... patutlah sjk kebelakangan ni banyak lori besar2 keluar masuk kampung.....dah macam kereta dah banyak nya...dengan lajunya lagi....geram betul hati & jiwa raga ak ni....awk da la besar...bwk dlm kwsn kampung bajet bwk kt hway..adoiiyaaiiii..

ada kilang2 ni ada mmg bgs...byk peluang pekerjaan drpd situ..penduduk kampung pon dpt manfaat....tp mcm mana dgn kesan buruk pulak??isu alam sekitar....contohnya nama je hidup kat kampung..tp udara langsung x bersih...hidu habuk je....dengan keselamatan pengguna jalan lagi...bila mana pemandu2 lori bwk lori dgn laju kt jalan kampung....mmg la klu aku ni atomen aku da fire lori2 yg buat msalah ni.....belum lagi kerosakan jalan yg mengundang rasa x selesa bila kita memandu.....

dalam kotak minda aku,,,,mmg sah la kg teluk gong yang ada sekarang....boleh di label sbg "kampung industri"....

Monday, December 20, 2010

Selamat Pengantin Baru Yati&Manaf

Posted by mila at 7:59 PM 0 comments
Tahniah, tahniah & tahniah buat sepupu, Yati dan suaminya Manaf..

....yang seronoknya bila ada kenduri kawen camni lah baru dpt bkumpul sume saudara mara...wahh mmg meriah...2 hari yg penuh gemilang

tp mmg tacing habes la bile si manap mengalirkan air mata masa bersanding....sentap hati mak nak...ramai gak tetamu lain yg terharu...apelah yg bermain di fikiran manap masa tu kan???? hehe...hanya manap & ALLAH yg tau....

apa pun Selamat menempuh fasa baru utk korg berdua...semoga rumahtangga aman & bahagia ke akhir hayat...

aku nk gelarkan 'PENGANTIN CUTE' kt korang....hehehe







Kain songket halus tenunan
Dibawa orang masuk ke kota
Sudah bertemu dengan pasangan
Laksana cincin dengan permata

Laksamana cergas dan tangkas
Cukup berilmu dengan gurunya
Ibarat dakwat dengan kertas
Sudah bertemu dengan jodohnya

Padang temu konon namanya
Tempat kuda berlari-lari
Sudah bertemu dengan jodohnya
Bagai cincin lekat di jari.

Bunga manggar di kanan kiri
Bunga rampai hiris hirisan
Pengantin baru raja sehari
Tambah berseri dengan hiasan

Selendang mayang selendang batik
Batik dari Surabaya
Makin dipandang bertambah cantik
Naik seri dengan cahaya

Sungguh harum bunga rampai
Dibawa orang ke tengah balai
Sanak saudara sahabat handai
Datang meraikan dua mempelai

Yang jauh sudahlah dekat
Sudah dekat bersalam-salaman
Kami berdoa semoga berkat
Menempuh hidup di dalam aman

Sudah bersarang burung tempua
Sarangnya tinggi tidaklah rendah
Dahulu seorang sekarang berdua
Ikatan janji tertunai sudah

Sudah bersarang burung tempua
Sarangnya jauh tidaklah dekat
Dahulu seorang sekarang berdua
Baik-baik duduk berpakat

Kain baldu kain bertekat
Dibawa orang dari Melaka
Sudah berpadu kata sepakat
Kalau jodoh bertemu juga

Friday, December 17, 2010

Kids nowadays..

Posted by mila at 12:07 AM 1 comments
Malam ni mcm biasa...aktiviti aku b'fesbuking lah...emosi aku terganggu sikit bila mana ade sorg budak yg join bkomen2...tetibe ckp kitorg B****H...hanya sbb mybe dia x fhm intipati perbualan kitorg...nak mencelah tp x kena cara....n lastly type "korg ni bodohlah"...nmpk remeh....tp bila sorg budak sekolah rendah mengeluarkan kata sebegitu kpd org yg lg tua...tmbh2 org yg x dikenalinya....apekah tanggapan kita??

Tiba2 je aku naik seram...risau & gusar..semalam baru je dga berita pasal budak2 yang pada mulanya main kawe2..last kene rogol..bukan dgn org lain....di fahamkan sepupu dia jugak...
lps tu kes pyebaran aksi tlampau kanak2 11 thn kt internet....

wah..semua cerita pasal kanak2 bwh umur...yg bg aku tsgtlah mentah...masih jauh pjalanan hdp...teringat plak masa zmn aku kanak2 yg jauh dr kemajuan teknologi....msh main masak2, pondok2 dll.....ade jugak main kawen2....tp x pnh terlintas smpai nk m'pratikkan apa yg halal bg sebuah rumahtangga.....

nak salah kan siapa????kepesatan teknologi???ibu bapa???masyarakat??kanak2 tu sendiri???

tepuk dada tanya hati...tanya iman.....semoga kita semua diterangkan hati, di beri petunjuk dr NYA...Amin...

"suatu hal yang kita sesalkan bahawa sebahagian umat Islam menganggap bahawa jalan satu-satunya untuk maju adalah dengan mengikuti bangsa-bangsa Barat. Tetapi ternyata yang diikuti bukan cara-cara dan langkah-langkah yang membuat mereka maju (positif), melainkan hal-hal yang negatif yang bertentangan dengan ajaran agama mereka."
(Raja Arab Saudi Abdul Aziz bin Saud)



The best thing to give:
to your enemy is forgiveness,
to an opponent, tolerance,
to a friend, your heart,
to your child, a good example,
to a father, deference,
to your mother, conduct that will make her proud of you,
to yourself, respect,
to the people, charity...
(Benjamin Franklin)

-aku juga x sempurna-

Tuesday, December 14, 2010

pencerita, pembuat cerita & penambah cerita

Posted by mila at 10:45 PM 2 comments
pencerita :
~~~menceritakan kejadian yang benar2 berlaku...dengan tidak menokok tambah..

pembuat cerita :
~~~cerita yang di ada2 kan tanpa di ketahui kesahihan cerita tersebut...(bukan fitnah ke tu)

penambah cerita :
~~~mendengar cerita drpd orang, kemudian bercerita kpd orang lain, dgn penambahan perisa supaya cerita lebih sedap di dengar...(lama2 siap la ketupat nk rebus)

Kerana Cinta

Posted by mila at 9:34 PM 0 comments
cinta itu cahaya sanubari
kurniaan Tuhan fitrah insani
dan di mana terciptalah cinta
di situ rindu bermula

cinta itu tak pernah meminta
tetapi memberi sepenuh rela
rasa bahagia biarpun sengsara
berkorban segala-gala

semua kerana cinta
yang pahit manis di rasa
menghibur nestapa
merawat duka
damai di jiwa
terpadamlah api benci permusuhan
terjalinlah kasih sayang begitulah cinta
yang diidamkan tanpa nafsu yang mencemarkan

dan jangan kita pula
kerana bercinta kita pun leka
dan jangan pula kerana bercinta
tergadai semua maruah agama

cinta yang sejati
hanya cintakan Illahi
cinta ayah bonda
tulus suci selamanya
cintakan saudara

hanya sementara
serta sesama insan
suburkan dengan ketakwaan..

Sunday, August 22, 2010

im back!!

Posted by mila at 11:10 AM 3 comments
fuuuhh...fuhhhhh...fuuuhhhhh....
tebal habuknye kt sini...lama x jenguk2....
letak kt tgn leh sapu kt muke...= xyah pakai bedak...huhuhu....
mmmm rindunye nk conteng2 kt sini...tp nk kn cr mood blk ni...bkn sng...

seda x seda da dkt 6 bulan x mconteng kt sini...tu lah...asik berpesbuk je... Align Center
jgn kecik hati ye blog sy...huhu...

tarikkkk nafas dlm2222....mood dtg lah ko...dlm kepala byk nk story nieee...
xpe2 hold dulu....byk masa lg....mmm tu pon klu msh berkesempatan...

nantilah...tetibe mls dtg blk...huhuhu....arini cume nk buang habuk je..kang da bersih..baru conteng blk.....br besh..heeeee..( xde keje glk sorg2)...hahahaha





Thursday, March 25, 2010

Kajian Etnik : Masyarakat Orang Asli Mah Meri, Pulau Carey, Selangor.

Posted by mila at 7:45 AM 10 comments


Pada 20/2/2010 aku bersama 10 orang ahli kumpulan melawat ke Perkampungan Masyarakat Orang Asli, Kg. Sungai Bumbun di Pulau Carey untuk tugasan kajian etnik bagi subjek Hubungan Etnik...Subjek Hubungan Etnik merupakan subjek yang wajib diambil untuk semua pelajar IPTA... Aku sememangnya sgt suka dengan tugasan2 luar sebegini...

Bukan apa, sesekali keluar dari kepompong subjek-subjek kejuruteraan memang seronok..

Pulau Carey terletak di di selatan Pelabuhan Klang dan utara Banting..Sungguh, sejak kecil walaupun selalu pergi ke Banting (rumah ibu saudara), aku mmg tak pernah sekali pun terlintas singgah di pulau ini sehinggalah kajian etnik ini di lakukan..Diiringi pula rakan-rakan dari serata negeri di malaysia..membawa pula nama UTHM Johor..=)

Masyarakat orang asli Mah Meri di Kg Sg Bumbun Pulau Carey ini sangat unik..Datangnya kami pun di sambut dengan penuh mesra. Setiap kali berselisih dengan penduduk kampung, senyuman manis yang mereka ukirkan. Seindah ukiran patung-patung yang mereka ukirkan.

Rupanya banyak perkara bernilai di dalam kg orang asli ini.Kg ini rupa-rupanya telah menjadi kompleks perlancongan. Masakan tidak, lawatan kami pada hari itu disertai dengan peserta progran PLKN, sekumpulan pelajar UM berbangsa Jepun, dan sekumpulan pelajar UPM.

Orang Asli Mah Meri Di Kg Sungai Bumbun sangat terkenal dengan persembahan kebudayaan malah juga terkenal dengan hasil seni kraftangan.kraftangan wanita di perbuat dari daun mengkuang dan hasil kraftangan lelaki pula terkenal dengan hasil ukiran patung-patung. Di hadapan rumah mereka juga terdapat kiosk yang dijadikan tempat untuk mengukir dan mempamerkan hasil ukiran dan kraftangan. Menariknya, warisan kesenian ukiran suku kaum Mah Meri bukan hanya terkenal tetapi turut mendapat pengiktirafan badan dunia seperti Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO)

Alhamdulillah hasil kajian ini telah pun dipersembahkan di hadapan pensyarah dan rakan-rakan yang lain..


Gambar Kenangan




























Gula Nohok Gula Batu,
Gul Niung Bei Pengat,
Walau Elep Beribu Batu,
Hik Kelak E'et Ingat.

Sunday, March 14, 2010

CERITA MINGGU INI

Posted by mila at 10:10 AM 2 comments
ISNIN : Peristiwa yang agak malu pada diri sendiri tp ada unsur2 kelakar....pada mulanya niat utk singgah solat maghrib di sebuah masjid di sekitar Pt Raja. Rupa2 nya masjid mengadakan majlis Maulidur Rasul....oleh kerana waktu dah hampir pukul 8 kami gagahkan diri juga masuk ke dalam masjid untuk bersolat walaupun muka dah tebal seinci dengan pakaian yang macam nak pg bersukan sedangkan semua orang berbaju melayu (lelaki) dan kurung (perempuan)...Usai solat....makcik2 yang baik hati dan peramah2 suruh kami makan makanan yang disediakan...NASI BARYANI!!! walaupun perut kami mmg lapar tapi smpat lagi wat alasan....tapi dek kerana kesungguhan AJK masjid kwsn tersebut,,..kami pon duduk bersila menjamah NASI BARYANI dalam dulang...besshhh wooooo...malu nya bukan kepalang disebabkan ada yang memerhati kami...mane taknya...mungkin org2 ingt kami sangat tak senonoh datang majlis pakai tshirt jek..walhal kami dtg utk tumpang b'solat..tp dah AJK masjid suruh kami makan...kami balunnn sajaa...hehehhehe

SELASA : x da benda yg menarik sangat....pergi kuliah..balik kuliah....

RABU : pergi kluang siapkan project geofest.....arggghhhh Geofest!!!tension....tp msh berjalan ikut schedule....

KHAMIS : Gembira dengan result SPM cousins + anak saudara aku.....MOHD HANIFAH (10A), MOHD ZULFIKRI (5A) & RASHIDAH (8A)....semoga kalian terus berjaya duniawi & ukhrawi...menjadi org berguna kpd keluarga,agama, bangsa & negara....menjadi contoh & teladan pada adik2 dan cousins yg lain....nanti balik k.yang belanja u all k???InsyaAllah...

JUMAAT : prepare poster utk Geofest...arghhhhh geofest lagi.....

SABTU : Hari menggeramkan sedunia....tak perlu diceritakan....biarkan tersimpan dlm memori msg2 yg mengalaminya....kalau tak nanti,...bara yang hampir padam akan menjadi api semula....

AHAD = TODAY : down!!!sangat2 rindukan mak & abah.....HOMESICK.....semoga kalian sihat walafiat...dilindungi ALLAH selalu....

YA ALLAH PERMUDAHKANLAH SEGALA URUSANKU.....

Saturday, March 6, 2010

Pencemaran elektromagnet ancaman baru

Posted by mila at 11:23 AM 1 comments
Oleh LAUPA JUNUS

Ujian gelombang dapat ditentukan dengan paparan pada skrin komputer.


MANUSIA dan telefon bimbit tidak dapat dipisahkan. Sekurang-kurangnya mereka yang mampu pasti memiliki seunit gajet tersebut.

Mereka memerlukan telefon bimbit untuk pelbagai kegunaan, khususnya untuk berkomunikasi. Tambahan pula dengan teknologinya yang berkembang pantas, menjadikan ia alat perhubungan utama ketika ini.

Bukan setakat berbual, malah melalui telefon bimbut kita boleh berkongsi gambar dan video serta aplikasi lain.

Sebab itu pengeluar alat selular itu berlumba-lumba menampilkan teknologi terkini dalam produkmereka untuk menarik pembeli.

Kadang-kadang di sebalik segala kebaikan dan kemudahan yang ada timbul pula kesan negatif.

Begitu juga dengan penggunaan telefon bimbit. Di samping kemudahan yang ditawarkan, ia turut dikatakan mempunyai elemen negatif.

Ada yang mengatakan ia boleh mengundang penyakit tertentu jika pendedahan terlalu lama.

Dalam setiap kepesatan penggunaan teknologi pasti ada harga yang perlu dibayar. Sama harga pada barangan yang kita beli, atau kesan kepada hidup dan kesihatan yang kita tidak nampak.

Namun peraturan antarabangsa telah menetapkan bahawa setiap penghasilan barangan elektrik dan elektronik perlu mematuhi piawaian kualiti dan peraturan yang telah ditetapkan.

Selain kualiti barangan dalam bentuk fizikal seperti reka bentuk dan saiz, aspek yang turut diberikan perhatian kini ialah kadar pancaran gelombang elektromagnet yang terhasil daripada penggunaan produk-produk berkenaan.

Lagi pula dalam sistem komunikasi tanpa wayar atau dalam kata lain penggunaan telefon bimbit ia bergantung sepenuhnya kepada gelombang elektromagnet.

Sudah tentu sedikit sebanyak ia akan memberi kesan kepada kehidupan kita.

Tetapi sejauh mana gelombang elektromagnet ini memberi kesan dan boleh menjejaskan kehidupan kita?

Menurut seorang pakar bidang terbabit , Prof. Dr Mohd. Zarar Mohd. Jenu dari Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), gelombang elektromagnet terdiri daripada medan magnet dan elektrik yang saling berpasangan serta mempunyai spektrum frekuensi yang lebar sehingga ke sinaran gamma.

Mohd. Zarar yang juga Ketua Pusat Keserasian Elektromagnet UTHM berkata, frekuensi gelombang yang mempunyai banyak aplikasi terutama bidang komunikasi adalah yang berada pada julat antara 30 MHz hingga 30 GHz.

''Dewasa ini semakin banyak peralatan elektrik dan elektronik dihasilkan dan setiap alat ini akan memancarkan gelombang elektromagnet secara sengaja atau tidak sengaja. Akibatnya alam sekitar semakin dicemari oleh fenomena ini.

''Inilah yang dinamakan pencemaran elektromagnet. Masalah daripada pencemaran ini ialah kemungkinan sesuatu peralatan tidak dapat berfungsi dengan baik jika ia berada dalam persekitaran pencemaran itu,'' katanya.

Beliau menjelaskan, masalah pencemaran air dan udara boleh kelihatan atau dirasai dan manusia boleh mengelakkannya. Tetapi tidak ada apa yang mereka boleh lakukan terhadap pencemaran elektromagnet.

Pancaran gelombang elektromagnet bukan sahaja tidak kelihatan malah tidak berbau. Tetapi ia mengancam manusia sepanjang 24 jam apabila menggunakan telefon bimbit, komputer, barang elektrik dan peralatan yang mengeluarkan pancaran gelombang.

Katanya, sebelum ini jika ada aduan mengenai bahaya pencemaran gelombang pada menara komunikasi, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) dan Agensi Nuklear Malaysia akan membuat ujian mengesahkan masalah tersebut.

Apa yang berlaku ialah kesemua ujian mengesahkan tidak berlaku ancaman gelombang elektromagnet tersebut. Ukuran yang dibuat dalam ujian tersebut tidak menunjukkan berlaku jumlah pancaran yang melepasi had di tetapkan piawaian antarabangsa.

Had itu pula ditentukan bagi memastikan tidak ada kemungkinan berlaku kenaikan suhu badan keseluruhan melebihi satu darjah Celsius.

Maka, kata Mohd. Zarar, jika pengukuran adalah di bawah had yang ditetapkan kesan jangka pendek seperti kenaikan suhu tisu yang boleh menjejaskan kesihatan tidak akan berlaku.

Namun demikian menurutnya, pendedahan yang lama terhadap gelombang elektromagnet berkuasa rendah berpotensi memberi kesan kepada kesihatan manusia.

''Ia (kesan) bukan kelihatan serta merta kerana mungkin akan menjejaskan sel manusia pada masa akan datang jika terdedah terlalu lama," katanya.

Menurut beliau, ini kerana gelombang itu mampu menyusup ke dalam sel manusia dan mengubah struktur atomiknya.

Kenaikan suhu badan tidak sesuai lagi diambil sebagai ukuran mutlak sebagai bukti berlakunya ancaman gelombang elektromagnet terhadap kesihatan manusia kerana kesan yang berbentuk mikro perlu diberi perhatian dalam jangka masa panjang.

Beliau mendakwa, gelombang yang terkena pada badan manusia boleh membawa kepada berlakunya gerakan anggota badan tidak dapat dikawal dan juga mengganggu tindakbalas kognitif.

Ini kerana tubuh manusia secara semula jadi mempunyai sistem elektrik yang kompleks berdasarkan kepada gerakan anggota badan yang berlaku atas arahan otak menerusi impuls saraf.

Jika sistem elektrik badan ini diganggu pula dengan pancaran gelombang elektromagnet daripada luar, ia berpotensi membawa kesan kepada manusia yang tidak dijangka.

Beliau juga menjelaskan kaedah yang digunakan bagi menjamin tahap pancaran telefon bimbit adalah terkawal.

Ukuran yang digunakan adalah kadar tenaga yang diserap oleh bahagian kepala (Specific Absorption Rate atau SAR) menggunakan unit Watt bagi setiap kilogram.

Berdasarkan had antarabangsa, SAR yang dibenarkan adalah sehingga 2 W/kg, tetapi sesetengah negara seperti Amerika Syarikat pula hanya membenarkan SAR pada tahap maksimum 1.6 W/kg untuk memastikan telefon bimbit berkenaan tidak mendatangkan masalah kepada pengguna di negara itu.

Oleh itu sudah sewajarnya setiap pengguna telefon bimbit memeriksa SAR telefon bimbit masing-masing atau sekurangya bertanya kepada penjual.

Mohd Zarar membayangkan masalah ancaman gelombang elektromagnet ini semakin membimbangkan memandangkan teknologi wayarles kini semakin diutamakan dan dipromosikan sebagai satu gaya hidup masyarakat moden.

Beliau menyimpulkan bahawa kesan pencemaran itu serius kerana berpotensi memberi kesan kepada manusia dalam jangka panjang.

Kata beliau, kes-kes berkaitan antaranya gangguan pada televisyen ketika sedang menggunakan mesin pengisar , kereta yang sistem brek automatik (ABS) nya berfungsi secara sendiri, dan juruterbang pesawat mendengar suara kanak-kanak di kokpit.

Selain itu masalah kebakaran kereta ketika menggunakan telefon bimbit semasa mengisi minyak adalah contoh betapa seriusnya implikasi pencemaran elektromagnet itu jika tidak dikawal. apa yang perlu dilakukan ialah supaya barangan elektrik dan elektronik yang berada di pasaran memenuhi keperluan keserasian elektromagnet (electromagnetic compatibility (EMC)).

Ia bagi memastikan barang tersebut tidak mengeluarkan pancaran gelombang elektromagnet yang melebihi paras tertentu dan pada masa yang masa barangan tersebut adalah kebal dari gangguan gelombang di persekitaran nya.

Beliau berkata, pada masa ini, negara-negara maju seperti Amerika Syarikat, Kesatuan Eropah dan Jepun telah menetapkan peraturan EMC yang perlu dipatuhi oleh negara pengeksport seperti Malaysia.

Lebih penting kata beliau ialah kesedaran terhadap peraturan EMC amat penting kepada pengeluar tempatan untuk memastikan barangan mereka dapat terus dipasarkan dan menyumbang kepada ekonomi negara ini.

Selain itu, kesan gelombang elektromagnet terhadap kesihatan manusia telah banyak dipersoalkan oleh pelbagai pihak. Badan antarabangsa seperti International Committee on Non-Ionizing Radiation (ICNIRP) telah mengeluarkan had bagi pendedahan kepada radiasi gelombang elektromagnet sehingga ke frekuensi 300 GHz.

Namun demikian had ini terbatas kepada kesan peningkatan suhu dalam tisu manusia atau kesan 'thermal'. Ujian yang dijalankan setakat ini menunjukkan kesemua pemancar gelombang berkenaan memancarkan tenaga elektromagnet yang jauh lebih kecil dari had yang ditetapkan.

Namun demikian banyak kajian yang telah dijalankan menunjukkan walaupun tahap radiasi adalah rendah dan tiada kesan 'thermal' yang membahayakan, kesan mikro pada tahap sel manusia tidak boleh diabaikan begitu saja.

Kesan sebenar dalam jangka masa panjang terhadap pendedahan berterusan kepada radiasi gelombang elektromagnet tahap rendah mungkin boleh membawa implikasi serius. Ini boleh dinamakan sebagai pembunuh senyap.Untuk itu, UTHM mendahului universiti lain di negara ini dalam memberi perhatian yang serius terhadap bidang yang berkaitan kesan gelombang elektromagnet terhadap alatan dan manusia dengan mewujudkan pusat berkenaan.

Pusat Keserasian Elektromagnet UTHM menyedikan khidmat untuk menguji tahap pancaran elektromagnet dari alatan IT, Audio-Video and alat rumah mengikut piawaian antarabangsa.

Beliau boleh dihubungi di zarar@uthm.edu.my


SUMBER : UTUSAN MALAYSIA


* Ramai yang masih belum menyedari / memang tak ambil peduli berkaitan dengan pencemaran elektromagnet. Pendapat aku sendiri, hal ini perlu didedahkan dengan lebih terperinci supaya orang ramai menyedari akan bahayanya pencemaran baru yang tak dapat dilihat dengan mata kasar ni....

Friday, February 26, 2010

SALAM MAULIDUR RASUL + TAKZIAH

Posted by mila at 9:06 AM 1 comments
SALAM MAULIDUR RASUL...selawat & salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W......

mmm lm sungguh x update blog ni....habuk dak tebal sungguh...sesuai sgt la mcm kt pt raja ni yg penuh dgn habuk2...
bgn pg2 arini dpt berita sedih...msg betubi2 masuk inbox...kol dr fmily....
pemergian seorang insan yg ak anggap bagaikn ayh..kwn.. krn tlibat dgn kmlgn...
kat kg org panggil dgn panggilan wak amad...seorg yg sgt periang....suke m'gembirakan org lain...suke buat org tertawa x kering gusi...arwah dgn my fmily pon mmg rapat...
kdg2 aku pgl Mr John...
Tapi ketentuan Illahi siapa yg dpt melawan....
Dan selepas ini tiada lagi suara seoarang insan yg begitu jujur dlm mgembirakan org lain & mmbuat org lain tertawa....
Takziah buat seluruh keluarga Allahyarham...

"Ya, kematian itu pasti datang. Ia bak pencuri: datang tanpa kaki dan mengambil nyawa manusia tanpa tangan. Dan, ia datang tidak pernah ‘ketuk pintu’ dan mengucapkan salam. Dia datang tiba-tiba. Namun, dia pasti datang."

"Sesungguhnya kematian itu adalah perkara yang pasti, pasti akan menjemput setiap dari anak Adam yang bernyawa, sama ada lelaki mahupun perempuan, yang kaya atau miskin dan yang muda mahupun tua."


AL FATIHAH.............